Przyłbice dla medyków w 3 dni? Jak QRM pomógł w działalności pro bono

Piotr Wrzeszcz, Partner 4Results

Wadim Plast rozpoczął charytatywną produkcję przyłbic ochronnym dla służby zdrowia i służb mundurowych. Dzięki metodyce QRM to, co w wcześniej zajmowało tygodnie, stało się możliwe praktycznie z dnia na dzień

„Coś, co kiedyś zajęłoby nam 2 miesiące, wykonaliśmy w niecałe 3 doby” – tak prezes spółki Wadim Plast, Paweł Jurkowski, podsumowuje rozpoczęcie alternatywnej działalności, jaką firma podjęła na czas pandemii koronawirusa. 

Pilnie, z potrzeby serca

 Na co dzień Wadim Plast zajmuje się sprzedażą linii produkcyjnych, urządzeń i peryferii dla firm z sektora tworzyw sztucznych. Gdy wybuchła pandemia koronawirusa, zarząd spółki podjął decyzję o jak najszybszym przesunięciu części zasobów fabryki z obsługi kontraktów bieżących na produkcję przyłbic ochronnych dla sektora medycznego. Warunkiem tej decyzji było jednak jak najszybsze wdrożenie pomysłu w życie, czyli rozpoczęcie produkcji wyrobu gotowego. 

„Z potrzeby serca chcieliśmy rozpocząć produkcję sprzętu ochronnego, który jest niezbędny pracownikom służby zdrowia. Wiedzieliśmy natomiast, że uruchomienie linii produkcyjnych będzie miało sens tylko wtedy, jeśli zadziałamy szybko – czyli w ciągu kilku dni, a nie tygodni. W przeciwnym wypadku, podejmując duże ryzyko operacyjne, moglibyśmy narazić załogę na rozczarowanie” – mówi Paweł Jurkowski. 

Ekspresowe formy wtryskowe

Firma w błyskawicznym tempie samodzielnie opracowała i wdrożyła produkt w postaci elementów przyłbic ochronnych dla sektora medycznego. Aby tego dokonać, zespół inżynierów i projektantów musiał najpierw zaprojektować i wykonać działające formy wtryskowe. W normalnych, rynkowych warunkach czas, jaki mija od pomysłu na finalny produkt do jego wyprodukowania, zajmuje nawet kilkanaście tygodni. Najbardziej skomplikowanym technologicznie etapem jest wykonanie formy wtryskowej. 

Tymczasem w przypadku Wadim Plast cały ten proces został wykonany w niecałe 3 dni! Po dopracowaniu form wtryskowych w ciągu dwóch tygodni od pojawienia się pomysłu firma zdążyła już wyprodukować komponenty dla ponad 185 tys. przyłbic. Docelowo Wadim Plast planuje przekazać sektorowi medycznemu około 200.000 tysięcy przyłbic. Cała ta działalność realizowana jest charytatywnie – pro publico bono.

Jak owocuje wcześniejsza praca

W opinii prezesa Wadim Plast, firma nie rozpoczęłaby alternatywnej produkcji przyłbic, gdyby nie wcześniejsza praca, jaką w ubiegłych latach wykonano na rzecz sprawnie działającej organizacji. Jak wspomina, w ciągu ostatnich kilku lat firma szybko się rozrastała, czemu towarzyszyła coraz pilniejsza potrzeba reorganizacji sposobu, w jaki była ona zarządzana. „Przed kilkoma laty rozpoczęliśmy projekt wdrożenia metody QRM (Quick Response Manufacturing), który kompletnie zreorganizował sposoby naszej pracy, dając nam niesamowitą elastyczność w realizacji wewnętrznych projektów i zamówień. Jednym z rezultatów QRM było oparcie pracy wewnątrz naszej firmy na interdyscyplinarnych zespołach, w których ludzie mogą nawzajem się zastępować, uczyć i dużo efektywniej się komunikują, przejmując odpowiedzialność za postawione im cele.

Ostatecznie, jak się okazało, QRM pozwolił nam także zrealizować ideę przy bardzo wysoko zawieszonej poprzeczce – w kilka dni uruchomiliśmy bowiem od zera działalność alternatywną i produkcję na masową skalę przyłbic ochronnych” – podkreśla Paweł Jurkowski. I dodaje, że gdyby nie pewność, iż zespół da radę wykonać zadanie w tak krótkim czasie, nie podjąłby decyzji o zaangażowaniu firmy w produkcję przyłbic. 

Czynniki sukcesy: zaangażowanie i dobra komunikacja

Jak to jest możliwe, że firmie udało się zrealizować ideę w kilka dni, zamiast w standardowe kilka tygodni? W opinii Pawła Jurkowskiego na powodzenie misji złożyło się kilka elementów. 

Po pierwsze, ponadprzeciętne zaangażowanie załogi i wiara w sens przedsięwzięcia. Po drugie, doskonała komunikacja i zgranie w ramach dojrzałego już QRM-owego zespołu. W takim zespole ludzie skoncentrowani są na celu, przy czym efektywność przepływu jest maksymalna – nikt nie traci czasu. Po trzecie, zadanie ułatwiał fakt, że w całym procesie nie było ingerencji stron trzecich. Firma sama dla siebie była zleceniodawcą, co dodatkowo przyspieszyło prace.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o metodyce QRM:

Napisz do mnie

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ