Gdy hierarchia przestaje działać

W książce „Team of Teams: New Rules of Engagement for a Complex World” generał McChrystal opisuje proces zmiany, jaki przeszła armia amerykańska w Iraku w latach 2003–2005. Mimo ogromnej przewagi technologicznej oraz lepiej wyszkolonej armii, ponosili ciągłe porażki w starciu z lokalną organizacją militarną – Al-Kaidą. Hierarchiczna struktura amerykańskiej armii okazała się nieskuteczna.

Przedstawioną sytuację można przełożyć na funkcjonowanie firm. W warunkach nieprzewidywalności, hierarchia występująca w korporacjach nie sprawdza się.

Wszelkie plany oraz próby przewidywania ruchów przeciwnika ze strony amerykańskiej armii były trudne do realizacji. Po wielu staraniach rozwiązaniem okazała się nowa struktura – nazwano ją: zespół zespołów (team of teams). Kluczem do odwrócenia losów wojny okazała się autonomia, decyzyjność małych, zwinnych zespołów bojowych. Rolą dowództwa było stworzenie im warunków do: autonomii, dobrej współpracy, dostępu do danych i rozumienia celów.

Ta historia dobrze pokazuje, jak bardzo potencjał zespołów uwalnia kultura accountability.

Dowiedz się więcej o kulturze odpowiedzialności

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ