Menedżerowie: szkolenie, czy doświadczenie?

Jak wygląda dziś dobre szkolenie dla menedżerów? Oto kilka trendów, które determinują zmianę w sposobie treningu liderów organizacji.

 

Szkolenie dla menedżerów: krótsze formy

Po pierwsze, wszędzie wokół coraz bardziej skracają się formy szkoleniowe. Doświadczenia z USA pokazują, że coraz częściej „zabieganym” liderom proponuj się półdniowe, czy wręcz trzygodzinne wydarzenia. Szkolenie dla menedżerów przez ten krótki czas ma poruszyć, zainspirować do zmiany, a nie: być formą przekazania wiedzy. To pomiędzy wydarzeniem ma następować natomiast nauka i próba wdrożenia zmian w swojej organizacji.  W jaki sposób jako firma doradczo-szkoleniowe takie jak nasza odpowiadamy na ten trend?

Szkolenie dla menedżerów: metoda dramy

Liderzy nie chcą dziś biernie przyjmować wiedzy, pracować na warsztatach jedynie intelektualnie. W odpowiedzi na to m.in. maksymalizujemy ilość doświadczeń na warsztacie przy użyciu metody dramy. Nasze szkolenie dla menedżerów prowadzą certyfikowani trenerzy z metody Steps Drama.

(zobacz więcej tutaj: https://www.stepsdrama.com/)

Przykładowo, korzystając z tej metodyki zrealizowaliśmy projekt zakładający  trzy 4-godzinne szkolenia dla 1000 menedżerów. Ich plan zakładał bardzo intensywne doświadczenie w trakcie szkoleń, a następnie pracę pomiędzy nimi.

W szkoleniach wykorzystywaliśmy właśnie metodę dramy. Wiele osób myli ją z odgrywaniem scenek przez uczestników szkolenia. Tymczasem nic bardziej mylnego. Cała drama jest oparta o to, aby w sposób pełni zaangażowany i bezpiecznie coś przećwiczyć. Szkolenie dla menedżerów zawiera na przykład scenę rozmowy decydenta z aktorem. W pewnym momencie scenka zostaje przerwana i trenerzy zwracają się do odbiorców z pytaniem: jak inaczej można tę rozmowę rozegrać? Uczestnicy warsztatu sugerują odgrywającym role trenerom dobranie słów, których sami użyliby w tej sytuacji. Trenerzy natomiast wcielają się w rolę i odgrywają scenkę i w ten sposób Klient natomiast (uczestnik szkolenia) bezpiecznie doświadcza, co wydarzy się podczas realnej konwersacji .

Zadaniem domowym jest skorzystanie z tego doświadczenia do prawdziwej rozmowy z pracownikiem. Jest to metodyka przynosząca bardzo dobre efekty jeżeli chodzi o szkolenie dla menedżerów.

Szkolenie dla menedżerów: symulacje

Coraz więcej realizujemy również gier i symulacji, które budzą wśród uczestników emocje. Szkolenie dla menedżerów w tym przypadku nie opiera się o transfer wiedzy, ale raczej o doświadczenie, zderzenie z oczekiwaniami i poglądami innych ludzi, obserwację drugiego człowieka.

Kiedy zapytać się „statystycznego” uczestnika szkoleń-menedżera, czy w swojej organizacji stosuje rozwiązania przedstawiane na treningu, większość z nich twierdzi, że już to robi. To prosty mechanizm obronny psychiki lidera, który każe mu samo potwierdzać własną wartość. Tymczasem szkolenie dla menedżerów z wykorzystaniem formy symulacji, poprzez wprowadzania w myślenie „grywalizacyjne”, stan emocji podobny do tego występującego przy rozrywce, zabawiea, odsłania prawdę o sobie samym i otwiera furtkę do wprowadzenie pozytywnych zmian. Symulacje, które wykorzystujemy to m.in. ćwicząca zarządzanie zmianą SysTeamsChange oraz używana do treningu zwinnych nawyków symulacja FreshBiz.

Numerem jeden spośród stosowanych przez nas symulacji jest natomiast VR Dive – pierwsza taka symulacja w Polsce oparta o prawdziwą historię zmiany i wirtualną rzeczywistość.

(więcej tutaj: https://dive.4results.pl/start)

Szkolenie dla menedżerów z wykorzystaniem „Dive Culture” sprawia że każdy z uczestników warsztatu, wychodzi z pogłębioną świadomością, szczególnie po obserwacji samego siebie na nagraniach z „zanurzeń” w świecie VR. Zmienia to percepcję, dostarcza nowy wniosków o sobie samym.

Szkolenie dla menedżerów: krótkie formy online

Ostatni duży trend jaki obserwujemy na rynku, to korzystanie z krótkich onlinowych form które uzupełniają wiedzę, budują zrozumienie, pobudzają myślenie w okresach pomiędzy szkoleniami. My udostępniamy Klientom bazę wiedzy online (nagrania video, webinary, podcasty, artykuły, nagrania) z której mogą korzystać, gdy mają akurat kilkanaście minut „czasu wolnego” – na lotnisku, w metrze, dojeżdżając do pracy samochodem. Szkolenie dla menedżerów w tej formie powinny jednak mieć charakter wdrożeniowy, a nie być prostą pigułką wiedzy czy rozrywką – ich celem powinno być zrealizowanie jakiegoś zadania w oparciu o dostarczony materiał

A może wy znacie nowe, innowacyjne formy szkoleń dla menedżerów?
Napiszcie do nas.

Sławek Błaszczak, Współwłaściciel i partner zarządzający, 4Results,

Napisz do mnie

01a

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ